بلاگ, قهوه

تاریخچه قهوه (قسمت اول)

تاریخچه قهوه قسمت اول

تاریخچه قهوه داستانی بسیار جذاب دارد. این دانه طی قرن‌ها از سراسر کره زمین عبور کرده است و در برخی کشورها قاچاق شده است و در ایجاد جنگ‌ها نقش داشته و از برخی حکومت‌ها به سرقت رفته است این دانه کوچک گاهی اقتصاد یک ملت را تغییر داده است. گیاه قهوه که خاستگاه آن در منطقه‌ای به نام کافا یا کفا در اتیوپی است اکنون در 70 کشور کشت و به سراسر جهان صادر می‌شود.

۸۵۰ قهوه از کجا نشئت گرفته است؟

قهوه اولین‌بار در سال ۸۵۰ میلادی توسط چوپانی به نام «کالدی» که اهل اتیوپی بود کشف شد.
او دید که بزهایش بعد از جویدن برگ یکی از درختان رفتاری عجیب از خود نشان داده و تحرکشان بیشتر می‌شود. چوپان تصمیم گرفت این دانه را مصرف کند که باعث سرخوشی زیادی در او شد. وی پس از برخورد با میوه‌های جادویی، یافته‌های خود را با یک راهب در میان گذاشت اما راهب با او مخالفت کرد و دانه‌های قهوه را در آتش انداخت و اندکی بعد بوی قهوه تازه برشته شده کل سالن را فراگرفت. راهبی دیگر از سر کنجکاوی دانه‌های سرد شده را با آب مخلوط کرد و بعد از دم کردن، آن را با راهبان دیگر نوشید و براثر نوشیدن آن، تمام شب را بیدار ماندند و ازآن‌پس راهبان این گیاه را مقدس خواندند.
بعد از کشف این گیاه قبایل اتیوپی در هنگام مبارزه با دشمن برای کسب انرژی بیشتر قهوه را با مواد دیگر ترکیب و مصرف می‌کردند .

1100

در سال ۱۱۰۰ میلادی بازرگانان عرب قهوه را از اتیوپی (یمن امروزی) به وطن خود بردند و کاشتند مردم بعد از مصرف، اسم آن “qahwa” نامیدند.

1453 - 1454 میلادی

ترک‌های عثمانی قهوه را به شهر قسطنطنیه بردند و آن را با میخک، هل، دارچین و بادیان که به معجونی تند تبدیل می‌شد، مصرف می‌کردند.
یکی از مفتیان عدن در سفری به حومه اتیوپی بعد از نوشیدن قهوه، یکی از بیماری‌های او را درمان می‌شود. پس از تأیید مفتی عدن قهوه به مکه برده می‌شود و بعد از رواج مصرف قهوه، قهوه‌خانه‌ها (kaveh kanes) شکل می‌گیرند.در سال ۱۴۸۵ قهوه‌خانه‌ها در قسطنطنیه افتتاح شد که ادعا می‌شود اولین کافی‌شاپ در دنیا است که به کانون‌های بحث و گفتگوهای سیاسی تبدیل می‌شوند.

1511 شورش به‌خاطر یک فنجان قهوه

بعد از گذشت ۵۰ سال از گشایش قهوه‌خانه‌ها در مکه و قسطنطنیه و بالا گرفتن بحث های سیاسی در آنجا، فرمان دار مکه به نام خیربی تمام قهوه‌خانه‌های مکه و قسطنطنیه را تعطیل می‌کند مردم نیز در اعتراض به بستن قهوه‌خانه‌ها دست به شورش میزنند . با گسترش ناآرامی‌ها سلطان قاهره دستور اعدام خیربی را صادر میکند. با اعدام وی و باز شدن قهوه‌خانه‌ها، دوباره عطر قهوه جهان اسلام را فرا گرفت.

 

1600 بابا بودان مقدس

در این سال مسلمانان عربستان و آفریقا از انحصار تولید قهوه برخوردار شدند و قوانین منع صادرات وضع شد و برای جلوگیری از قاچاق قهوه،دانه های قهوه را می پوشاندند تا غیرقابل بارور شود و به این صورت کشت این گیاه امکان‌پذیر نباشد.
یک هندی آسیایی به نام “بابا بودان” پس از زیارت مکه موفق می شود چند دانه بذر قهوه را پنهانی از مکه خارج کند .وی پس از بازگشت به هند، مخفیانه قهوه را کشت می کند و تا امروز این دانه ها در حال کشت هستند پس از این ماجرا بابابودآن به یک چهره تاریخی تبدیل می‌شود و منطقه‌ای از هند به نام او ثبت میشود.

در ونیز روحانیون کلیساها متوجه محبوبیت روز افزون قهوه می شوند. روحانیون محلی معتقد بودند که قهوه شیطانی است و محصول کافران عثمانی است. بنابراین پاپ کلمنت هشتم تصمیم می‌گیرد خود این نوشیدنی تیره را مورد بررسی قرار دهد سپس معجون شیطان را امتحان کرد، تسلیم عطر و بوی دلپذیرقهوه شد پس از چشیدن آن اعلام کرد چرا، این نوشیدنی شیطانی باید مخصوص کافران باشد ما با غسل تعمید، شیطان را از بین برده آن را به یک نوشیدنی مسیحی تبدیل خواهیم کرد.

 

 

 

 

 

1637_1650 میلادی

یک دانشجوی یونانی به نام ناتانیل کونوپیوس در دانشگاه آکسفورد اولین فنجان قهوه را در انگلیس دم میکند که با نوشیدن آن می توانست تمام شب را بیدار بماند اما در آخر باعث اخراج او شد و ناتانیل مجبور به بازگشت به یونان شد ولی در دانشگاه آکسفورد اولین باشگاه قهوه انگلستان افتتاح، و بعدها این فروشگاه به عنوان باشگاه قهوه آکسفورد شناخته شد در آنجا ایده ها و نوآوری ها به اشتراک گذاشته میشدند و سرانجام باشگاه قهوه آکسفورد از دانشگاه به انجمن سلطنتی تبدیل شد.

 

 

1696 میلادی

این یک سال مهم برای هلندی‌ها بود آنها سرانجام به طور قانونی انحصار جهانی قهوه را از مسلمانان گرفتند. برخی نیز می‌گویند هلندی‌ها نهال را دزدیدند، در حالیکه برخی دیگر ادعا می‌کنند آدریانو ون اومن ، فرماندار هلندی مالابر در هند، نهال قهوه عربی را برای دوست خود، فرماندار هلند در جزیره باتاویا (جاکارتای فعلی) می‌فرستد. پس از وقوع بلایای طبیعی مختلف در سال ۱۷۰۴ اولین قهوه برداشت شد و این محصول به عنوان قهوه “جاوا” نامگذاری شد و بعدها با سرقت از باغ های سلطنتی تولید قهوه در سراسر جهان از کاراییب تا آمریکای‌جنوبی گسترش یافت

 

 

1713_1714 کاپیتان گابریل

Gabriel_De_Clieu

هلندی ها دست به کار عجیبی زدند که منجر به بزرگترین سرقت تاریخ شد شهردار آمستردام یک گیاه قهوه را به پادشاه لویی چهاردهم فرانسه هدیه می دهد، اگرچه هلندی‌ها به راحتی نتونستن درختان قهوه را در هلند کشت کنند، اما از آنها به راحتی در باغ گیاه شناسی سلطنتی فرانسه نگهداری می کردند.
گابریل ماتیو دوکلیو، کاپیتان نیروی دریایی فرانسه،که در مارتینیک مستقر بود به پاریس رفت مشخص نیست که وی نهال درخت قهوه را در نهایت به سرقت برده یا با دستور پادشاه لویی فرانسه آن را دریافت کرده بود.گذشته از این موضوع گابریل یکی از نهال های قهوه را به کارائیب برد که اتفاقاً شرایط ایده‌آل رشد قهوه را داشت، گابریل به‌ قدری مصمم بود که حتی طوفان هم جلودار وی نبود او پس از سختی های فراوان به جزیره کارآئیب می‌رسد و آن را مخفیانه در میان گیاهان دیگر پرورش می دهد تا از گیاه افسانه‌ای محافظت کرده باشد در ظرف سه سال مزارع قهوه در مارتینیک، سنت دومینیک و گوادالوپ گسترش پیدا کرد و طی ۵۰ سال ۱۹ میلیون درخت سرتاسر کارائیب کاشت و رشد می‌شود و گابریل به خاطر خوش خدمتی از پادشاه لویی چهاردهم ترفیع میگیرد

 

۱۷۲۷ امپراتوری برزیل

در این سال دولت برزیل نیز تصمیم گرفت صاحب قهوه شود. دولت برزیل جهت حل اختلاف مرزی بین گویان فرانسه و گویان هلند،در ساحل شمالی جنگلی آمریکای جنوبی، سرهنگ فرانسیسکو دو ملو پالتا را فرستاد. پس از تلاش‌های فراوان برای برقراری صلح، فرماندار فرانسه درخواست ساده پالتا برای دریافت نهال قهوه را رد می‌کند و سرهنگ پالتا به صورت پنهانی و به کمک همسر فرمانده گویان یک نهال قهوه را دریافت و روان برزیل می شود. و از این راه برزیل به بزرگترین امپراطوری قهوه روی کره زمین تبدیل می‌شود.

 

 

2 دیدگاه در “تاریخچه قهوه (قسمت اول)

  1. عاطفه مکاریان گفت:

    چه مقاله خفن و باحالی بود
    واقعا ممنونم برای وقتی که گذاشتی
    قسمت2 هم زود بزار لطفا
    یه دنیا ممنوووووووووووون

  2. محمد گفت:

    سلام مطلب بسیاری عال یود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *